به گزارش راسخون؛ ولی‌الله شیراندامی که در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری شده بود، عصر جمعه ـ یازدهم بهمن ماه ‌ـ درگذشت.

همسر این هنرمند با تایید این خبر بیان کرد: روز گذشته که حال ایشان بد شد، او را به بیمارستان منتقل کردیم تا حالشان بهتر شود؛ ولی متاسفانه حدود دو ـ سه ساعت قبل فوت کردند.


 در "دلیران تنگستان" بازی کرد اما سلیمان‌بن صرد خزاعی را خیلی دوست داشت. وقتی از او سؤال می‌کردیم "کدام‌یک از آثار سینمایی و تلویزیونی را بیشتر دوست داری؟" اولاً همه را جزو فرزندان خود می‌دانست و در وهله بعدی می‌گفت: سلیمان مختارنامه!

ولی‌الله شیراندامی روزهای سختی را در بستر بیماری گذراند و طی یک سال اخیر درگیر بیماری دیابت بود. وخیم‌تر شدن وضعیت جسمانی او را به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان "رسول اکرم(ص)" کشاند؛ همسرش از وخامت اوضاع و بی‌هوش بودن او خبر داد؛ لحظاتی پیش با پیگیری‌هایی که خبرنگار تسنیم  از بیمارستان رسول اکرم(ص) داشت باخبر شدیم این بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون، درگذشت.

او چندی پیش در گفت‌وگویی به روزهای وخامت و بیماری‌اش اشاره کرد که  "حالم خوب نیست گرفتار ناراحتی‌ دیابتی هستم. کف پایم سوراخ است و نمی‌توانم راه بروم و حتی بنشینم."


جالب است که در جریان این گفت‌وگو به نکته‌ای قابل تأمل اشاره کرد و گفت که با تمامِ چند سال بیماری هنوز دوست ندارد مردم را ناراحتِ این اوضاع کند، و اضافه کرد: از برخی رسانه‌ها گلایه دارم، وخامت اوضاع را طوری مطرح کردند که بسیاری از دوستان، آشنایان و مردم ناراحت شدند. از مردم توقعی ندارم ولی بسیار خوشحال می‌شوم وقتی هنوز "مختارنامه" را می‌بینند و مرا به‌یاد می‌آورند. این رمز همان کارهایی است که ماندگار می‌شوند.

ولی‌الله شیراندامی 88ساله دارای لیسانس تئاتر از دانشکده هنرهای زیبا از دانشگاه تهران و همچنین دارای مدرک درجه‌یک کارگردانی از وزارت ارشاد ایران که معادل دکترا می‌باشد، است. او در بیش از 30 نمایش، بازیگری و کارگردانی کرده است. وی در تعدادی از سریالهای تلویزیونی مانند اشک تمساح (احمد نجیب‌زاده 1362) و مختارنامه (داود میرباقری 1388‌ــ‌1383) نیز نقش‌آفرینی کرده است.


آخرین نمایش به‌کارگردانی این هنرمند فقید با عنوان «هنر کمدی» نوشته ادواردو فیلیپو سال 91 در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر به‌روی صحنه رفت. وی همچنین بعد از اجرای این نمایش، کتاب «تحلیل کارگردانی نمایشنامه مرگ پیشه‌ور» را تألیف کرد که توسط انتشارات نمایش چاپ شد.

شیراندامی متولد ۱۳۱۰ در شهر «مرو» بود. او تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی تئاتر در دانشگاه تهران، دانشکده هنرهای زیبا به پایان رساند و مدرک درجه یک کارگردانی (معادل دکترا) را از وزارت فرهنگ دریافت کرد.

 

بیوگرافی ولی الله شیراندامی

ولی شیراندامی بازیگر سینما و تلویزیون ایران است. از مهم‌ترین آثار ولی شیراندامی می‌توان به بازیگری در سریال مختارنامه، سریال آژانس دوستی و سریال دلیران تنگستان اشاره کرد.

ولی شیراندامی نخستین بار در سینما حضور یافته و سال 1352 در فیلم کیفر به کارگردانی عبدالله غیابی بازی کرده است. گرچه موفقیت این اثر نسبت به آثار شاخص بعدیش مانند سریال مختارنامه، بیشتر نبود اما تجربه خوبی برای ولی شیراندامی محسوب می‌شود و همکاری با هنرمندانی همچون بهمن مفید، تقی مختار، مرجان و فرشته جنابی را تجربه کرد.


ولی شیراندامی در سال 1390 دوره‌ی پرتلاشی را در عرصه سینما و تلویزیون گذراند و در اثر مهمی بازی کرده است. اثر مهم ولی شیراندامی در این سال، بازیگری در سریال مختارنامه به کارگردانی سید داود میر‌باقری محسوب می‌شود.

شاید یکی از مهم‌ترین بخش‌های بیوگرافی ولی شیراندامی بازی در سریال مختارنامه بوده است. ولی شیراندامی سال 1390 سریال مختارنامه نقش مهمی بازی کرده است که توانست با مهارت خود، آن نقش و همچنین خودش را میان مخاطبان تلویزیون مطرح کند. او در این سریال با سید داود میر‌باقری همکاری داشته است. ولی شیراندامی توانست با بازی در سریال مختارنامه تجربه بازیگری موفقی برای خود رقم بزند و همکاری در کنار بازیگرانی نظیر فریبرز عرب‌نیا، مهدی فخیم‌زاده، انوشیروان ارجمند و ژاله علو بر تجارب او افزود.

ولی شیراندامی علاوه‌بر سریال مختارنامه، سال 1378 در سریال آژانس دوستی نیز بازی کرده است. ولی شیراندامی این‌بار با فرامرز قریبیان، احمد رمضان‌زاده، کاوه دژکام، حمیدرضا صلاحمند، مرجان محتشم، احمد زینال‌زاده و مجید جعفری شیرازی یعنی کارگردان سریال آژانس دوستی و هنرمندانی چون اسماعیل داورفر، حسین پناهی، فردوس کاویانی و اصغر همت همکاری داشت.


در این سال‌ها ولی شیراندامی با هنرمندان بسیاری تجربه‌ی کار داشته است اما جالب است بدانید که در میان بازیگران حسین کسبیان با 8 مرتبه، جمشید مشایخی با 7 مرتبه، علی نصیریان با 4 مرتبه، فیروز بهجت‌محمدی با 4 مرتبه و پروین سلیمانی با 4 مرتبه بیشترین همکاری را با ولی شیراندامی داشته‌اند.

یکی از ویژگی‌های حرفه‌ای بیوگرافی ولی شیراندامی آن هست که در مدت زمان بازیگری خود، هم در تلویزیون و هم در سینما بازی کرده است. ولی شیراندامی را باید بیشتر بازیگر سینما بدانیم چرا که 67% آثار وی سینمایی و 33% آثارش تلویزیونی است. در واقع ولی شیراندامی از مجموع 31 اثری که در کارنامه دارد، در 21 اثر در سینما با نام‌های فیلم جایی برای زندگی، فیلم خانه‌ای روی آب، فیلم بوی کافور، عطر یاس، فیلم بلوغ، فیلم محبوبه، فیلم ماه عسل، فیلم دو سرنوشت، فیلم شب دهم، فیلم وسوسه، فیلم روز باشکوه، فیلم گمشدگان، فیلم مکافات، فیلم سمندر، فیلم پرونده، فیلم تفنگدار، فیلم دادا، فیلم فصل خون، فیلم برنج خونین، فیلم غریبه و مه، فیلم شازده احتجاب و فیلم کیفر به ایفای نقش پرداخته و در 10 اثر در تلویزیون با نام‌های سریال مختارنامه، سریال آژانس دوستی، سریال صید در پی صیاد، سریال عیاران، سریال خانه بخت، سریال اشک تمساح، سریال مرد اول، سریال تخت ابونصر، سریال دلیران تنگستان و سریال سمک عیار بازی کرده است.


در بیوگرافی ولی شیراندامی آثار مهمی وجود دارد. اگر می‌خواهید با بیوگرافی ولی شیراندامی و زندگی حرفه‌ای و آثار او بیشتر آشنا شوید، حتما به صفحه هر یک از آثار ولی شیراندامی در منظوم سر بزنید. همه 31 اثر مهم ولی شیراندامی در منظوم یک پروفایل اختصاصی دارند که اطلاعات کامل معرفی آنها تهیه شده است. امتیازی که هر یک از آثار ولی شیراندامی در منظوم دارند، نمره و امتیازی است که مردم از یک تا ده به آنها داده‌اند. در واقع هر چقدر ولی شیراندامی در آثار ارزشمندتری بازی کرده باشد، توانسته نمره‌ی بیشتری از سوی مردم بگیرد، در نتیجه سوابق کاری و بیوگرافی ولی شیراندامی درخشان‌تر خواهد شد. مثلا اثری که در بیوگرافی ولی شیراندامی بیشترین امتیاز را از مردم گرفته است، سریال مختارنامه محسوب می‌شود و اثری که در بیوگرافی ولی شیراندامی کمترین امتیاز را گرفته است، فیلم بلوغ محسوب می‌شود.


منبع:
1. خبرگزاری تسنیم
2. ایسنا
3. مظنوم